Конспект: Г. ТЮТЮННИК «ДИВАК». РОЗПОВІДЬ ПРО ПИСЬМЕННИКА.

Г. ТЮТЮННИК «ДИВАК». РОЗПОВІДЬ ПРО ПИСЬМЕННИКА.

Мета: відкрити учням самобутній талант Григора Тютюнника, зацікавити його творчістю, формувати вміння оцінювати високохудожній текст; розвивати виразне читання учнів, творчу уяву; виховувати доброту, людяність, спостережли­вість, старанність.

Обладнання: портрет прозаїка; видання творів, ілюстрації до них; фраг­мент відеофільму «Вічна загадка любові»; ілюстрації учнів до новели «Дивак».

Тип уроку:     урок-подорож   за сторінками улюблених телепередач.

Спотикаюсь, а йду, коли світло, а часом і темно, Тріпочу в павутинні липучих суспільних ідей, Від підлоти і зла відбиваюсь не завжди і чемно, Як до сонця, тягнусь до хороших і чесних людей…

Я іду по землі.

О.  Месевря

ХІД УРОКУ

  1. Повідомлення теми і мети уроку
  2. Сприйняття та засвоєння матеріалу. Слово вчителя

До талановитих українських письменників належить Тригір Тютюн­ник. Його літературний побратим і ровесник Б. Олійник так описує портрет і вдачу Григора: «…вищий середнього зросту, худорлявий. По­ловецька засмага. Трохи суворі брови, з-під яких зорили карі, аж гаря­чі очі. Воронове крило чуприни норовливо спадало на чоло… Чесний до прямолінійності, принциповий до жорстокості, від чого й сам не раз потерпав. Але то вже — Григорів характер, вироблений, відредагований і затверджений життям».

Його виколисала літературна Полтавщина, де він народився в с. Ша­лівка Зіньківського повіту 5 грудня 1931 року в простій селянській ро­

 

дині. Рано залишився без батька, який був репресований у 30-х роках, і з шести років хлопець переїздить до свого дядька на Луганщину. Там і розпочав навчання у школі (закінчив три класи), яке перервала війна. І одинадцятирічний хлопець з торбинкою на плечах повертається до ма­тері на Полтавщину, в рідне село.

«Люди, дивлячись на змучену тьотю і нас, голодненьких дітей, пора­дили мені чкурнути до матері на Полтавщину. Я так і зробив. Йшов піш­ки (війна кругом!), маючи за плечима 11 років, три класи освіти і порож­ню торбинку, в котрій спочатку подорожі були сухарі, перепічка і банка меду — земляки дали на дорогу. Потім харчі вийшли. Почав старцювати. Перший раз просити було неймовірно важко, соромно, одбирало язик і в грудях терпло, тоді трохи привик, ішов рівно два тижні».

У рідному селі після війни закінчив 5 класів, вступив до Зіньківсько- го ремісничого училища. 1947 року здобув спеціальність столяра і вла­штувався на роботу на Харківський завод ім. Малишева. Пізніше пра­цював на будівництві Миронівської ДРЕС під Дебальцевим, з 1951 року служив 4 роки у морфлоті. Ще будучи в армії, пробував писати».

1962 року вступає на філологічний факультет Харківського універ­ситету.

1961 року в журналі «Крестьянка» була надрукована його новела «Су­тінки». Григорій Тютюнник, його брат, автор відомого роману «Вир», пе­ред самою смертю встиг привітати творчий успіх Григора: «У тебе є бага­то даних, які свідчать, що ти можеш писати і з тебе будуть люди».

Вперше 1963 року українською мовою була надрукована його нове­ла «Дивак».

  1. Опрацювання нового матеріалу

І це знайомство ми проведемо в умовній телестудії на передачі.

За сторінками улюблених телепередач

Клас поділений на дві команди. Ви будете подорожувати, а я вас су­проводжуватиму, буду диктором і ведучою.

Передачу «Зов джунглей», яку ви всі дуже любите за дух змагання, ми перейменували на «Поклик лісу», але і тут ми будемо змагатись. По­середині столу, за яким сидять команди «Лісовички» і «Топольки», сто­ять кошики, а на них записана назва команди. Звучать голоси птахів (дятла, горобців, синичок).

I              тур. Назвати (записати на дошці) всіх головних (Перша команда) і другорядних (Друга команда) персонажів новели «Дивак».

II   тур. Дати відповіді на запитання вчителя (для перевірки знань тексту).

  1. Яка стежка до школи була зручніша для Олеся?
  2. Чому мати наказувала Олесеві не йти річкою до школи?
  3. За що хлопчик любить зиму?
  4. Чим привернула увагу Олеся сосна?
  5. Чому Федько назвав хлопчика «зрадником»?
  6. Чи образився Олесь на хлопців?
  7. Чому хлопчик втік зі школи?
  8. Що робив Олесь у лузі?
  9. Якою була зустріч на мосту Олеся і Федька Тойкала?
  10. За що похвалив хлопчика дід Прокіп?
  11. Чому хлопчикові стало сумно, коли він повертався з дідом додому?
  12. Що снилося малому Олесеві?

Оцінюючи, вчитель, дає за кожну правильну відповідь квіточку, яку учасники команди кладуть у свій кошик.

Звучить музика, що супроводжує телепередачу «Щасливий випадок».

Гейм «Ти мені — я тобі». Учасник команди називає конкретно того, кому ставить запитання за змістом новели.

Діти повинні були дома проілюструвати улюблений епізод з новели. Малюнки складені так, як розповідається в новелі.

«Мультфільм». Умовний екран на передній парті. «Кіномеханік» називає прізвище «актора», який озвучує цей епізод (Виразне читання уривків новели.)

(Оцінюють гості.)

  1. Підсумки уроку
  • Чи сподобалось у нашій телестудії? Чим?
  • Чого ж навчив вас сьогоднішній урок?
  • Як ви розумієте зміст епіграфа уроку?

Визначення переможців (за кількістю квіток у кошиках).

  1. Домашнє завдання

Характеризувати Олеся; подумати над питанням «Яку істину обстоює в новелі автор»?; Встановити значення слів добро, справедливість, сміли­вість, співчуття до знедолених.

Вы можете оставить комментарий, или ссылку на Ваш сайт.

Оставить комментарий