Конспект: Слухова сенсорна система

Конспекти

Мета: продовжувати формувати поняття про сенсорні системи,  ознайомити із будовою слухової сенсорної  системи; розкрити її значення для організму людини; розвивати вміння аналізувати, порівнювати; виховувати почуття відповідальності за власне здоров’я.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форми та методи: бесіда, розповідь, практично – пошукова діяльність, елементи інтерактивних технологій: робота в групах.

Основні поняття і терміни: нерви, чутливі зони кори великих півкуль, сенсорна система, аналізатор, ЦНС, рецептор, барабанна перетинка, зовнішнє, середнє, внутрішнє вухо.

Обладнання: підручник, додаткова література, структурні схеми, дидактичні матеріали.

                                                                          Девіз уроку:

                                                                        Хто не вміє слухати, той не вміє               

                                                                                                     говорити.

                                                                                                                                                      

                                                                                                            П.С. Таранов

                                                                  Хід уроку

І. Організаційний момент.

Вправа “Незакінчені речення” . Учням надається можливість визначити свої очікування від даного уроку.

Вчитель роздає кожному учневі аркуш паперу, на якому написані такі незакінчені речення:

–         від вчителя я очікую…

–         від учнів я очікую…

–         від себе я очікую…

–         мета, яку  я маю намір досягнути…

До вправи повертаються в кінці уроку. Якщо хтось із учнів має бажання, може озвучити свої відповіді.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Біологічний диктант

1.Аналізатор – це система, що складається з трьох ланок: рецептора | (периферична ланка),______________ .

2.Допоміжні пристосування для захисту очей – це   .

3.Око складається з оболонок:__ .

4.Спереду білкова оболонка з’єднується з прозорою оболонкою, яку називають       _________.

5.Місце на сітківці, де зосереджені лише колбочки, називають___________________.

6.Колір очей визначають пігменти, які містяться  в________________________________.

7. Місце на сітківці, звідки виходить зоровий нерв, називають___________________.

8.Зображення на сітківці завжди____________.

9.Зорова зона міститься у частці: ____________.

10.Дальтонізм – це порушення: _____________.

ІІІ . Мотивація  навчальної  діяльності.

Вправа  “Я  так  думаю…” Що таке слух?

ІV.  Повідомлення  теми  і  мети  уроку.  (Слайд).

1. Значення слуху.

2. Слухова сенсорна система та її будова. Функції органа слуху.

3. Сприйняття звуків.

4. Гігієна слуху..

5. Лабораторна робота №9.

V.  Вивчення  нового  матеріалу.

(Коротке пояснення вчителя з використанням схем та таблиць, формування висновків)

 

                   

 

                      Слух

 

 

 

 

 

                                      Будова слухової сенсорної системи

Периферичний відділ  Провідниковий відділ Центральний відділ
Орган слуху(фонорецептори) Слуховий нерв Слухова зона(Скронева частка великих півкуль)

 

 

 

VІ. Центральна частина уроку – інтерактивні вправи.

Завдання 1

З допомогою підручника заповнити таблицю

                                  Будова і функції органа слуху

Назва частин Будова Функції
  І. Зовнішнє вухо  
Вушна раковина    
Зовнішній слуховий прохід    
Барабанна перетинка    
  ІІ. Середнє вухо  
Барабанна порожнина    
Слухові кісточки    
Слухова  (Євстахієва)труба    
  ІІІ. Внутрішнє вухо  
Овальне вікно    
Завитка    
Спіральний(кортіїв)орган    

Завдання 2

Робота в групах

Завдання І групи

Як ми сприймаємо звуки?

Завдання І І групи

Яких гігієнічних норм необхідно дотримуватись, щоб зберегти слух?

Завдання І І І групи

Скласти пам’ятку гігієнічних норм.

Запам’ятайте!

  1. 1.    Не можна прочищати вуха гострими предмета­ми (сірником, шпилькою, олівцем тощо), аби не по­шкодити барабанної перетинки.
  2. 2.    Не намагайтеся самостійно діставати сторонні предмети з вушного проходу.

3. Не слухайте дуже гучну музику, особливо вико­ристовуючи при цьому навушники.

4. При сильних, різких звуках відкривайте рот.

  1. 5.    При сильному вітрі та мінусовій температурі обов’язково одягайте головний убір.

3. Практична частина уроку.

Лабораторна робота № 9.

Визначення порога слухової чутливості.

Мета: Визначити поріг слухової чутливості.

Обладнання: механічний годинник, сантиметрова лінійка.

Хід уроку

Завдання І. Визначення абсолютного порога слуху (роботу проводять утрьох)

  1. Один учень (піддослідний) сидить на стільці з за­плющеними очима.

2.Другий (експериментатор) повільно наближає до вуха піддослідного механічний годинник доти, доки той не почує його звук.

3Третій учень (асистент експериментатора) сантиметровою лінійкою вимірює відстань, на якій було почуто звук, від вуха піддослідного до годинника.

4. Дослід повторити тричі для лівого і правого вуха.

5. Записати одержані дані.

6. Знайти середнє значення.

Для довідки. Індивідуальну чутливість усіх учнів визначають за допомогою одного й того самого годин­ника і за повної тиші.

Результати дослідів та їхнє середнє значення запишіть у таблицю

Дослід Праве вухо Ліве вухо
Дослід 1(в см)    
Дослід 2 ( в см)    
Дослід 3 ( в см)    
Середнє значення    

Висновки:

Завдання 2.  Демонстрація слухової адаптації (умови досліду аналогічні першому).

  1. Наближати годинник до вуха піддослідного до­ти, доки він не почує його звук.
    1. Заміряти відстань від годинника до вуха.
    2. Знову піднести годинник близько до вуха піддослідного і через 4-5 секунд повільно віддаляти його від вуха доти, доки піддослідний не перестане чу­ти хід годинника.
    3. Знову заміряти відстань (вона має бути більшою, ніж у разі наближення годинника до вуха).
    4. Пояснити, чому у піддослідного підвищилася слухова чутливість.

Результати дослідів та їхнє середнє значення запишіть у таблицю

             Дослід           Праве вухо                 Ліве вухо
Дослід з наближенням

Годинника(в см)

   
Дослід з віддаленням годинника (в см)    

Висновки:

Поясніть, чому підвищується слухова чутливість?

III.Рефлексія.       

Питання бесіди.

Чому в дітей слух чутливі ший ніж у дорослих?

Яких основних правил гігієни слуху потрібно дотримуватись?

VII. Підсумки уроку.

 VII І. Домашнє завдання. Опрацювати матеріал підручника.

Як застосовуються знання про слух у техніці?

Чому захворювання горла і носа лікує один і той самий лікар – отоларинголог?

Icon of Слухова сенсорна система Слухова сенсорна система (50.3 KiB)
Вы можете оставить комментарий, или ссылку на Ваш сайт.

Оставить комментарий