Конспект уроку: ОЛЕКСАНДР ОЛЕСЬ «УКРАЇНА В СТАРОВИНУ », «НАШІ ПРЕДКИ – СЛОВ’ЯНИ »

ОЛЕКСАНДР ОЛЕСЬ «УКРАЇНА В СТАРОВИНУ », «НАШІ ПРЕДКИ – СЛОВ’ЯНИ »

Мета: Розкрити зміст поезій Олександра Олеся «Україна в ста­ровину», «Наші предки — слов’яни»; ознайомити з його поетичним викладом історії українців, висвітлити їхню любов до рідної землі; формувати навички виразного чи­тання; зацікавити дітей вивченням історії рідного краю; виховувати патріотів України, інтерес учнів до героїчного минулого нашого народу Обладнання: портрет Олександра Олеся, видання творів письменника, ілюстрації з історії України, малюнки учнів, народнопое­тичні символи України.

Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього… М. Рильський

ХІД УРОКУ

  1. Вступна частина. Слово учителя

Є в нашій літературі імена, що не потребують пишних шат красно­мовності, ані високих порівнянь та епітетів. Бо вони входять у свідомість кожного із нас, як сонячне світло, як подих рідних просторів. До них на­лежить ім’я відомого українського поета Олександра Олеся.

  1. Перевірка домашнього завдання
    1. Учнівські повідомлення про зацікавленість Олександра Олеся істо­рією рідного краю.

Теми рідної землі, історії України — провідні у книзі Олександра Олеся «Княжа Україна». Поет вивчав поезію свого краю, діяльність князів давньої України — Русі, висвітлював їхню мудрість, хоробрість та мужність.

Олександр Олесь жив Україною, він мріяв про щасливе майбутнє рідного народу. Але мрії поета не справдились, у душі — відчай і безна­дія. Україна лежала в руїнах, окрадена й зраджена, і Олесь вирішив за­лишити свій рідний край у 1919 році.

Важке життя було у емігранта. Але на чужині поет не забував своєї Батьківщини. Відірваність від рідної землі тільки посилювала його си­нівський зв’язок з нею. Олександр так хотів вгледіти ліс, сонце в ко­ханому краю, де покинув свою душу. Душа Олеся — його поезія — по­при все залишалась на рідній Україні. Олександр сподівався, що мине якийсь час — і він знову повернеться на Батьківщину. Але склалося інакше. Чужа земля не дала змоги поетові цікавитися і надалі істо­рією України, вона стала місцем вічного спочинку для українського патріота.

  1. Аналіз поезії Олександра Олеся «Заспів».
    1. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання. Читання епіграфа до уроку
    2. Сприйняття та осмислення навчальногоматеріалу
    3. Слово учителя про історію створення поезій — «Україна в старовину», «Наші предки — слов’яни».
    4. Виразне читання поезій Олександра Олеся «України в старовину», «Наші предки — слов’яни».
    5. Словникова робота за текстами.

Рід — ряд поколінь, що походять від одного предка.

Предки — найстаріші родичі по висхідній лінії з боку матері або батька.

  1. Читання віршів учнями.
    1. Бесіда за прочитаним. Учні об’єднуються в групи. Кожна група отри­мує картки-опитувальники.
  • Які картини виникають у вас під час читання поезій Олександра Олеся?
  • Якою постає у вашій уяві Україна в старовину?
  • Якими були наші предки — слов’яни? Наведіть цитати з тексту.
    • Які художні засоби використані у віршах «Україна в старовину», «Наші предки — слов’яни»?
    • Визначте слова і вислови, які виражають любов Олександра Олеся

 

до рідного краю.

  1. Проект «Хочу знати більше». Об’єднані учні роблять захист своєї групи.

I        група «Юні історики». За ілюстраціями з історії України учні роз­повідають про історичні факти походження східних слов’ян в період ро­доплемінного ладу на території України, про запровадження козацького війська, про життя людей на Україні в старовину.

II      група «Фольклористи». Діти розповідають про народнопоетичні символи України, які передавалися нам від наших предків — слов’ян.

Мамина пісня, батькова хата, дідусева казка, бабусина вишиванка, рушник, сорочка, калина, барвінок — це все наші символи. Олександр Олесь ніколи не забував їх, хоча і проживав довгий час за кордоном. Цінував поет і рідне слово. (Виразне читання вірша Олександра Олеся «О слово рідне! Орле скутий».) Поезія Олеся сповнена загадкових ме­лодій та тонів, вона стала прекрасним матеріалом для пісень і романсів. Мелодійність його віршів і сьогодні вабить. Романс «Чари ночі» й досі співається як народна пісня.

Звучить пісня «Чари ночі». Фольклористи роблять виставку народноетич- них символів України.

III    Група «Юні таланти». Учні читають власні вірші про історію України, свій рідний край, своє село.

IVГрупа «Юні художники». На основі прочитаних віршів Олександра Олеся «Україна в старовину», «Наші предки — слов’яни», юні художни­ки намалювали малюнки (пейзажі, портрети). На уроці вони підтверджу­ють свої роботи цитатами із поезій.

  1. Підсумок уроку
  • Що нового ви дізналися на уроці?
  • Яке значення творчості Олександра Олеся для розвитку української

літератури?

Заключне слово вчителя.

Під мелодію повільної української пісні звучить вірш «Солов’їна пісня».

Солов’їна пісня.

Пахне рута — м’ята.

На причілку ружі.

Материнська хата.

Ходить вечір яром,

А місяць горою.

Десь лунає пісня,

Там, аж за рікою.

Хтось сказав: «Старе це,

Певні атрибути,

Хутірна поезія,

Час її забути.

Нащо та криниця,

Нащо те відерце?»

Ах ти, ж, чоловіче,

Без душі і серця!

Хочеш ти забути те,

Що вік любилось…

Знай же, те відерце Все ще не розбилось

Знай, що не замулена Ще в гаю криниця,

Знай, що в ній і досі Хлюпоче водиця.

А дівоча пісня Груди розкриває,

Як і споконвіку,

Ніжне серце крає.

Ходить вечір яром,

А місяць горою.

Як нам, рідна земле,

Тепло із тобою.

Будьте добрими, чуйними, любіть свій рідний край, цікавтесь істо­рією країни, адже ви — продовжувачі нашого українського роду.

  1. Домашнє завдання

Прочитайте поезії (на вибір) Олександра Олеся з книги «Княжа Україна».

Вы можете оставить комментарий, или ссылку на Ваш сайт.

Оставить комментарий